Alkohol a cukrzyca – co trzeba wiedzieć

Zbliża się Sylwester i karnawał – małe Słodziaki dorastają i zaczynają chodzić na imprezy. A tam pojawia się alkohol… Wiadomo – najlepiej w ogóle nie pić, unikać i wystrzegać się napojów wyskokowych. Każdy rodzic wie jednak, że ten temat wcześniej czy (oby) później się pojawi. Dlatego należy zdawać sobie sprawę, jak alkohol wpływa na cukrzyka. A jeśli diabetyk skończył 18 lat wiedzieć, jak powinien go przeliczać.

Alkohol hamuje uwalnianie glukozy z wątroby i w związku z tym jego spożycie, w szczególności bez przekąski, może sprzyjać hipoglikemii.

Alkoholu bezwzględnie nie powinni pić chorzy z dyslipidemią (hipertriglicerydemią), neuropatią i zapaleniem trzustki.

Alkohol alkoholowi nierówny

Alkohole różnią się między sobą zawartością węglowodanów. Dlatego ich oddziaływanie na glikemie będzie nieco inne. Największą zawartość węglowodanów mają słodkie nalewki i likiery. Nieco mniejszą piwo, wermuty, cydry, słodkie wina. Piwo także cechuje się bardzo wysokim indeksem glikemicznym, który wynosi więcej niż czysta glukoza (IG piwa=110).
Niższą zawartość węglowodanów mają wina półsłodkie i wytrawne. Wódka, tequila, whisky, gin i rum nie zawierają węglowodanów w ogóle. Oczywiście do momentu, kiedy nie zostaną zaserwowane ze słodkim napojem. O tym także należy pamiętać.

Spożycie niektórych alkoholi może spowodować hiperglikemię, zatem powinno być uwzględnione w kontekście przyjmowanej insuliny. Poniżej w tabeli porównanie kilku alkoholi pod względem zawartości węglowodanów, WW, kaloryczności, a także zawartości czystego alkoholu etylowego.

Należy bezwzględnie pamiętać, że spożywanie każdego rodzaju alkoholu może sprzyjać hipoglikemii, niezależnie od ilości węglowodanów w nim zawartych.

Rodzaj alkoholuWartość energetycznaZawartość węglowodanów WWZawartość czystego alkoholu 
Nalewka wiśniowa kieliszek (25g)77kcal8,3g0,8Ok 6,4g
Likier jajeczny kieliszek (50g)140kcal14,2g1,4Ok 7,2g
Piwo kufel (500g)245kcal19g1,9Ok 22g
Cydr szklanka (250g)133kcal13,5g1,3Ok 10g
Musujące wino lampka (100g)76kcal1,4kg0,1Ok 9,6g
Półsłodkie wino czerwone lampka (150g)144kcal8,3g0,8Ok 14,4g
Wytrawne wino czerwone lampka (150g)102kcal0,3g0Ok 14,4g
Wódka kieliszek (25g)55kcal00Ok 8g
Whisky pół szklanki (50g)110kcal00Ok 16g

Dlaczego po wypiciu każdego alkoholu może dojść do hipoglikemii? 

Przed hipoglikemią chroni nas przede wszystkim wątroba, która odpowiada za produkcję i magazynowanie glikogenu (zapasowego cukru). Glikogen natomiast (pod wpływem hormonu glukagonu) zmienia się w glukozę i dostaje do naszego krwioobiegu zawsze wtedy, gdy poziom glukozy obniża się. Po spożyciu alkoholu niestety ta funkcja wątroby zostaje osłabiona na rzecz metabolizowania alkoholu, który jest traktowany przez ten organ jak trucizna. Stąd po spożyciu alkoholu bardzo łatwo o niedocukrzenie.

Alkohol a jedzenie

Z uwagi na ryzyko wystąpienia hipoglikemii po spożyciu alkoholu, poza zachowaniem przede wszystkim zdrowego rozsądku i umiaru, ważna jest samokontrola glikemii oraz spożywanie odpowiednich posiłków. Trzeba zadbać o przekąski składające się z tłuszczu i węglowodanów złożonych. Węglowodany złożone zapobiegną gwałtownym wzrostom glukozy i ustabilizują jej poziom we krwi. Tłuszcz spowolni wchłanianie się węglowodanów. Z takich składników powinna składać się przede wszystkim kolacja czy też ostatnia przekąska zjedzona w dniu, w którym spożywany jest alkohol.

Alkohol a aktywność fizyczna

Alkohol może zwiększać ryzyko wystąpienia hipoglikemii po wysiłku fizycznym. Zatem w tej kwestii ważna jest bardzo duża czujność. Np. jeśli łączymy alkohol z tańcem czy spacerami. Istotne jest to także następnego dnia przede wszystkim w godzinach porannych. Dlatego bardzo ważna jest zwiększona kontrola poziomu cukru w dniu z alkoholem, w nocy, a także w kolejnej dobie.

Aleksandra Bąk, dietetyk Catering2be

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.