Mroczki przed oczami, ból głowy, czasami drżenie rąk i… ogromna, trudna do przewalczenia ochota na coś słodkiego – takie sytuacje zdarzają się nie tylko cukrzykom. Spadek cukru w organizmie nazywany jest hipoglikemią. Co najszybciej podwyższy cukier i czy zrobi to skutecznie?

Co do zasady powinniśmy unikać słodyczy. Prosty cukier można całkowicie wyeliminować z naszej diety, słodycze tuczą i nie mają praktycznie żadnych wartości – witamin czy minerałów.

Niedocukrzenie może przytrafić się każdemu. Niektórym cukier spada czasami o określonej porze dnia, np. po południu. Może się pojawić podczas intensywnego wysiłku fizycznego czy umysłowego. Zdarza się także po dłuższej przerwie od posiłku, najczęściej zawierającego dużo węglowodanów prostych, czyli szybkowchłanialnych, o wysokim indeksie glikemicznym – słodyczach, słodkich napojach, ciastach, słodkich płatkach śniadaniowych itp.

Produkty najszybciej podnoszące cukier (najszybciej się wchłaniają) – 10 gr węglowodanów (równowartość 1WW – wymiennika węglowodanowego):

– 2 kostki dextrozy (dextro energy) – są w różnych smakach

– płynna glukoza/glukoza w żelu

– 100 ml soku klarownego np. jabłkowego albo coca-coli/pepsi/fanty

– 2 cukierki nimm2

– 1 cukierek fresh&fruity

– ok. 11-12 gr żelków

Trzeba jednak pamiętać, że produkty o wysokim indeksie glikemicznym wymagają bardzo dużo insuliny, szybko się wchłaniają (idealne dla cukrzyków w sytuacji hipoglikemii), szybko podnoszą cukier, ale na krótko.

Potem pozostawiają tę insulinę wciąż działajacą w organizmie, co doprowadza do spadku cukru – pojawia się głód na kolejne słodycze – to błędne koło sprzyjające tyciu.

Relatywnie wolno, ze względu na dużą zawartość tłuszczu, wchłaniają się:

– czekolada

– kakao

– lody na mleku

W związku z tym nie należy ich podawać w przypadku nagłego spadku poziomu cukru u osób z cukrzycą.

Te produkty sprawdzają się w tzw. „drugim rzucie“ po opanowaniu niedocukrzenia, jeżeli nie mamy gotowego posiłku zasadniczego np. kanapki czy obiadu. Jest to również dobre rozwiązanie w przypadku wysiłku fizycznego, zarówno przed, jak i podczas. Warto wówczas mieć pod ręka np. krówkę czy batonik zawierający czekoladę, orzechy i wafelek np: Knoppers, Snickers, Mars itp.

Dlatego, jeśli już masz ochotę na coś słodkiego, to zamiast żelkowych misiów wybierz gorzką czekoladę, która wolniej się wchłania i nie spowoduje gwałtownej huśtawki glikemii.


Leave a Reply