Pierwsze dni w szkole to dla Słodziaków i ich rodziców bardzo stresujący czas. Poniżej najważniejsze informacje, które bezwględnie powinien znać każdy, kto ma kontakt z dzieckiem z cukrzycą.

Wydrukuj i przekaż nauczycielom, przedszkolankom, opiekunom (np. w szkolnej świetlicy). A tu przeczytaj o pierwszych dniach w szkole Tomka.

O cukrzycy w pigułce

  1. Cukrzyca typu 1 u dzieci – co to jest:
  • Choroba związana z brakiem insuliny. Insulina musi być podawana z zewnątrz.
  • Podana insulina obniża poziom cukru we krwi.
  • Posiłek czy słodki napój (sok) podwyższa poziom cukru.
  • Cukier mierzymy glukometrem lub za pomocą sensora. Prawidłowy (bezpieczny) poziom cukru: 80-140mg%.
  • Cukier, przy którym dziecko chore na cukrzycę musi bezwzględnie zareagować: 60mg% i mniej (zbyt niski poziom cukru).
  1. Stan zagrożenia wymagający reakcji to zbyt niski poziom cukru (poniżej 60mg%). Najczęstsze objawy, które mogą towarzyszyć zbyt niskiemu poziomowi cukru to:
  • Bladość, zimne poty/nadmierna potliwość, drżenie rąk, osłabienie.
  • Nietypowe zachowanie dziecka: zmiana zachowania, niepokój, brak zdolności jasnego myślenia, niewytłumaczalny smutek, agresja, problemy z mową.
  • Ból głowy, głód, zawroty głowy.
  • Szerokie źrenice.
  • Później następuje utrata przytomności, drgawki, stan zagrożenia życia.

Każde dziecko ma swoje indywidualne objawy zbyt niskiego poziomu cukru. Prawie zawsze potrafi je rozpoznać i zgłosić.

  1. Co należy robić, gdy dziecko czuje, że ma niski cukier:
  • Powinno usiąść, nie przemieszczać się (nie wolno zostawiać dziecka samego).
  • Zmierzyć poziom cukru, jeżeli ma ze sobą glukometr (jeżeli nie ma należy zareagować tak, jak na niski poziom cukru).
  • W przypadku cukru poniżej 60mg% dziecko powinno wypić 1 torebkę płynnej glukozy, wypić 100 ml soku, zjeść kostkę dextrozy lub zjeść cukierka typu: krówka, fresh&fruits, nimm2.
  • Wykonać telefon do rodzica.
  1. Co należy robić w przypadku utraty przytomności:
  • Bezwzględnie wstrzyknąć glukagon – podajemy w którykolwiek duży mięsień uda lub w pośladek – znajduje się u pielęgniarki (powinien także być w świetlicy i ewentualnie w miejscu, gdzie dziecko spędza dużo czasu i w miejscu, gdzie jest łatwy dostęp do leku).
  • Ułożyć w pozycji bocznej bezpiecznej, bo lek może wywołać mdłości i wymioty.
  • Posmarować glukozą dziąsła i śluzówkę policzków – nic doustnie nie podawać, bo dziecko mogłoby się zachłysnąć.
  • Zadzwonić po pogotowie – 112 – oraz do rodzica.
  • Po wybudzeniu dziecka podać glukozę lub sok lub dextrozę.
  1. Hiperglikemia – to podwyższony poziom cukru, ponad 160mg%.
  • Nie stanowi zagrożenia życia, wymaga reakcji po kontakcie dziecka z rodzicem.
  1. Co należy zrobić przed wysiłkiem fizycznym, gdyż intensywne ćwiczenia mogą znacznie obniżyć poziom cukru:
  • Zmierzyć poziom cukru.
  • Jeżeli wynosi poniżej 150mg% – dziecko musi coś zjeść przed rozpoczęciem ćwiczeń.
  • Jeżeli powyżej 200mg% – dziecko może ćwiczyć dopiero po podaniu korekty, powinno najpierw skontaktować się z rodzicem i podać odpowiednią dawkę insuliny.
  • Cukier 150mg% – 200mg% – dziecko może ćwiczyć. W trakcie intensywnego wysiłku fizycznego dziecko powinno coś zjeść, według wcześniejszych wskazówek rodziców.

Każde dziecko indywidualnie reaguje na wysiłek fizyczny.

BARDZO WAŻNE:

Dziecko musi mieć zawsze przy sobie płynną glukozę, dextrozę, sok lub cukier!

Musi mieć możliwość:

  • zmierzenia cukru,
  • zjedzenia posiłku,
  • skontaktowania się z rodzicem.

Materiał przygotowany we współpracy z dr n. med. Martą Wysocką-Mincewicz


Leave a Reply